Wednesday, January 23, 2013

resipi kuah pecal ayah kite

 
kejam sangat ok...
cakap nk post entry nie semalam...
tapi arini baru nk buat...
tp dah biasa kan... hehehe...
 
 

ok... arini nk share resepi kuah pecal...
pecal kan... favourite ayah...
and ayah kan slalu taw mengejut teringin nk makan pecal...
like tengah baring2 kan.. ttbe dea ckp teringin nk makan pecal la..
then teros bangun g beli barang...
haa gitu...
 
cuba masa tu mmg mood kau pemalas mcm kambing..
sanggop ke nk buat segala...
i is x sanggup sbnrnye...
tp mengenangkan ayah yg nak.. ayah ok...
so gagahkan jugak la tlg dea kat dapor..
my mom mmg x la... dea bab2 buat pecal nie dea malas..
mak ckp beli je la...
tp ayah nk gak wat sendiri... haih...
 
so today...
chef yan nk share resepi kuah pecal simple ayah kita...
sapsapsoi siap....
xyah nk pk...
tambah air panas je...
 
Bahan- bahan :
 
Bawang merah kecik
Bawang putih
Kacang Tanah
Gula Merah
Asam Jawa
Udang Kering
Cili Kering
 
Cara - caranya :
 

 
Cairkan gula merah n sedikit asam jawa dengan sedikit air... agak2 la...
 

 
kuali lain : sangai bawang merah, bawang putih, cili kering, kacang tanah, n udang kering... mcm aku udang kering sangai lain..
 
 
sangai la sampai kacang tu masak, bawang tu dah lembik2... cili kering tu dah garing...
haaaa gitu...
 
 
dah setel sangai... teros la tumbuk semua tu...
tumbuk asing2 taw... kacang tumbuk asing, cili kering tumbuk asing.. jgn campur semua..
 
 
kacang dea sampai jadi colour mcm nie la..
 
 
lepas tu tumbuk la segala yang dah di sangai td...
dah siap tumbuk semua
campur kan bahan2 yang tumbuk td dengan air panas
ikut la.. nk pekat air tu xyah banyak sangat
nk cair tambah la banyak air..
then masuk jugak air gula merah n air asam jawa td..
letak garam halus...
sambil tambah bahan2 tumbuk n air asam jawa n air gula tu sambil rasa...
kalau dah sedap2 je rasa dea...
so dah siap la kuah tu...
haaaa
senang je kan..
sangai,tumbuk, gaul, rasa... gitu...
hahahahaha
 
 
 
 
blh la makan dengan sayur2 nie... ekot la.. tekak korang nk makan sayur pe...
 
 
 
 
nie bahan tambahan....
 
 
tadaaaaa...... gini la rupanya pecal resepi ayah kita.........
 

dan orang paling rajin tolong aku n ayah aritu ialah:




x
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
x
 
 
 
 
 
 
 
 
x
 
 
 
 
 
 
 
 
 
x
 
 
 
 
 
 
 
 
 
x
 
 
 
 

















as usual... mat kepoh.... nk gak tlg tumbuk... anak ko ade perangai mcm nie??? hahahahaha





*masa nie rambut ziyad botak lagi.. nmpak sangat dah berkurun nye....







2 comments:

CeqGu said...

hehehe gambar last tu paling comel....cikgu tak pernah makan pecal....haii memang nak kena orang rajin betul utk buat pecal ni ye hehe

azeanty anuar said...

sejak jadi menantu org jawa nie kene rajin.. sebab masakan dorang lagi susah nk buat... renyah...