Wednesday, January 11, 2012

mak...apepon..anak2 tetap berada di sisi mak...

ini adalah entri yang sedikit emo..
eh jap..bukan sikit...
banyak sebenarnye...


its about my mom...da only 1...mak....ktorg adek badek mmg label dea garang...pastu dah la garang...suke2 perli2...perli2 kalo kat family je xpe..ni kat kengkawan pon dea perli ktorg gak...and ktorg jugak label mak kedekut...singgit pon mak kire ngan ktorg...dush..mmg sgt berkira....


tp sebenarnye...jaoh di sudut hati mak...sebenarnye mak adalah insan penyayang jugak..walaupon dea mmg langsong xreti nk tunjuk kasih sayang dea...tp aku as a daugther tetap rase kasih sayang mak..walaupon jap2 dea tunjuk...jap2 dea saje je nk sakitkan ati aku...eh... mak aku mmg mcm tu k...suke naw sakitkan ati anak dea...hobi kot... suke2 perli aku gemok... perot aku lg boncit dr perot dea...hoi..mmg tensen la kalo mak dah stat kondem badan aku...


ok aku bukan nk cerita pasal perot buncit...or nk cite pasal mak kedekut... aku nk cite pasal kisah sebenar tp biasanya benda nie jd kat dalam drama... hoi..real sungguh... cuma xjadi kat depan mata aku... kalo jd kat depan mate aku...xtaw la aku ape or ape or ape....[paham??xpe kalo xpaham...hee]



bnda nie jadi 3 ari lepas arwah tok wan meninggal...di ulang 3 hari... ulang lg sekali la 3 hari.... sume adik badik mak kumpul tok bincang pasal harta... kalo nk ekotkan..tok wan aku xde la kaye mane...xde pon duit juta2 dalam bank...yang boleh bg kat anak beranak dea ratus2 ribu sorang...boleh bagi kat anak cucu dea belas belas ribu sorang...yang ade tanah berekar2...macam ismit ulam raja tu sampai anak pon xtaw tanah dea kat mane lg... yang ade cuma tanah sekangkang kera ngan duit kat bank yang aku xtaw berapa...tp aku rase duit mak aku lg banyak dr duet arwah tok wan aku tu...[ok...xbaek nk mengata orang yang dah pergi]


tp korang percaya kan...anak tu adalah amanah Allah...dan bila kita dah xde nant...dorang la yang akan doakan kite...percaya kan pada benda tu...tp tok wan aku ntah la...mane silapnye dea aja pakcik aku yang sorang nie... pak cik adalah adik mak yang last sekali... orang selalu cakap yang kalo anak buat salah jangan salahkan budak tu..salahkan makpak dea yang xpandai nk jaga..xpandai nk bg nasihat...walaupon kadang2 aku xberapa nk setuju dengan statement nie...tp dalam hal nie aku setuju...pakcik mmg sangat dimanjakan oleh makpak dea...means oleh arwah tok wan dan tok aku... sampai dea jadi orang yang sangat kurang ajar di mata aku....hoi kalo ko tu budak sekolah senang je aku nk ajar ko...tp ko tu dah ade dua anak...nk ajar pon otak ko dah bebal...kalo nk ajar pon...aku rase imam masjid negara tu kene azankan dulu kat telinga ko tu baru ko leh terima ajaran orang....



aku xde mase proses bincang pasal harta nie....bnda nie aku tawu dr mulut adik and ayah aku je...tp walaupon aku xde mase tu dan bukan kene kat batang idung aku...aku tetap terasa okey...sebab dea tu mak aku..mak yang lahirkan aku...dan kau sedar x pakcik orang yang kau maki tu kakak kau...kakak kandung ko... mase tengah bincang tu...flow dea jalan dengan elok...tp pesal ntah..ttbe pak cik aku tu naik angin...dea maki2 mak aku...dea cakap mak aku xlayak nk cakap pasal sume nie sebab mak aku xpnah tlg dea....eh kau...dah gile ke ape....nk tlg pon kene pakse ke...tolong tu iklas kan.... dan lagi satu...mak aku nk tolong ke x ke yang ko kesah sangat pesal???sebab jeles??? dan lagi satu...ko tu anak jantan...carik duit sendiri nk bela hidup tu xboleh???nk nyusahkan kakak2 and abang2 ko tu pesal???? bodoh...sangat bodoh...



korang bayangkan...mase nie....adik and ayah cakap pakcik mmg betol2 dah macam kene rasuk hantu...dea maki mak kaw2... xsanggup aku nk taip ape yang dea maki mak...pastu siap amek parang nk bunuh mak..tp mak mmg kental...dea diri je tgk aksi bodoh pakcik tu...dan mase tu..adik laki mak cume pegang pakcik dr nk bunuh mak...pegang je??? series time nie mmg aku rase betapa xpatotnye adik laki mak buat mcm tu...kenapa setakat tengok je pangai bodoh pakcik mase tu..korang tu abang...xboleh ke nk backup mak walaupon sikit???nk tggu mak betol2 kene bunuh ke??? kenapa xlempang si setan tu??? takot ramai plak kene bunuh ke???series aku xpaham kenapa adik laki mak juz tengok je masa nie.... dan mase waktu tengah tegang nie...ayah msok dalam rumah,tarik tangan mak...teros keluar rumah dan nekad yang ayah xkan jejak kan kaki lg kat rumah tu...kg aku...tempat mak dibesarkan... dan kat situ jugak aku dilahirkan...ayah cakap...selagi pakcik gile tu ade dalam rumah tu...ayah xkn jejak pon...sekali...walaupon kat luar....



dan kenapa jugak ayah xcampur mase pakcik tengah mengamuk tu...ayah cakap...takot pakcik pulak yang mati...dan aku...mase ayah cite mcm tu..aku xpk lain...nape adik badek mak buat bodoh je...yg pompuan tu xpela...yang laki tu..abg2 kepada pak cik tu...diam je???tgk je??tahniah la...walaupon mak anak sulung tp ape salahnye korang backup mak...takot sangat ke ngan pakcik tu??? dan aku xnmpak ape dosa mak mase tu....



sampai macam tu sekali adik dea buat kat mak...mak cakap kat ayah...mak n ayah kawen dan mase tu pakcik kecik lg...dan sepanjang tu bukan xpernah mak tlg tokwan...tolong nie kene heboh satu kg ke??? xpaham tol aku pakcik nie spesis pe...dan mase tu aku terpikir....kalaulah mak ade anak lelaki....dan kalaulah arwah adik ade...mesti dea akan backup mak..dea yang akan tolong tampar pakcik tu...



kdg2 bila terpk pasal nie...aku rase kesian sangat kat mak...adik badek sendiri buat mak macam tu...sekarang...aku langsong xnk amek tawu pasal jantan bodoh tu..pegi mampos...aku langsong la xrespek kat ko...



mak....apepon anak2...suami mak...menantu mak..cucu mak... tetap ade bersama mak...biar susah senang.. kita sekeluarga je yang tawu..biar la orang nk buat ape pon kat kita mak... bia la... tuhan sayang orang yang sabar mak...percaya lah....






2 comments:

Aboi Cheney said...

Perebutan harta menjadi buta
Perbalahan terjadi hanya didunia
wang dan ringgit menjadi takhta
Harta terakhir kain kapan jua

Sabar wok duniawi biasalah...
harta terangung adalah ibubapa
:D

mr and mrs sapic said...

thanx papa boi... ble maw jumpe...ziyad dah besa ok...=)